کد خبر: ۸۶۲۴
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۷
با ثبت رشد ۱۸۵۵‌درصدی در واردات انجام شد؛

سبقت هیبریدی‌ها از خودروهای لوکس

خودروهای هیبریدی به دلیل سازگار بودن با محیط‌زیست و مصرف کم انرژی‌های فسیلی، از چند سال گذشته شامل تخفیف قانونی برای ورود به خیابان‌های کشور هستند.
به گزارش خودروکار، خودروهای هیبریدی به دلیل سازگار بودن با محیط‌زیست و مصرف کم انرژی‌های فسیلی، از چند سال گذشته شامل تخفیف قانونی برای ورود به خیابان‌های کشور هستند.

به همین دلیل، تعرفه‌‌ گمرکی بسیار پایینی برای آنها درنظر گرفته شده است که هرچند اما و اگرهایی برای اعمال این تعرفه اندک برای واردات این‌دسته از خودروها مطرح شده اما بررسی آمارهای تجارت خارجی در ۴ ماه امسال نشان می‌دهد واردات این‌دسته از خودروها رشدی معادل ۱۸۵۵‌درصد داشته است، رقمی چشمگیر که نشان‌دهنده افزایش استقبال از این خودروها است.

تعیین تعرفه محدود و اندک برای این خودروها در حالی است که تعرفه‌ حقوق گمرکی خودروهای عادی زیر ۲ هزار سی‌سی، ۴۰‌درصد و ۲ تا ۲۵۰۰ سی‌سی، ۵۵‌درصد است.بدین ترتیب، خودروی ۲۰۰۰ سی‌سی وارداتی هیبریدی که قبل از گمرک ارزش ۵۰ میلیون تومانی دارد؛ ارزش آن بعد از گمرک (بدون درنظر گرفتن هزینه‌های حمل و شماره‌گذاری) ۵۸ میلیون و ۷۶۰هزار تومان و خودرو معمولی، ۷۹ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان خواهد بود.همچنین خودروی ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ سی‌سی وارداتی هیبریدی که قبل از گمرک ارزش ۵۰ میلیون تومانی دارد؛ ارزش آن بعد از گمرک (بدون درنظر گرفتن هزینه‌های حمل و شماره‌گذاری) به ۵۸ میلیون و ۷۶۰ هزار تومان و در صورت عادی بودن این خودرو ۸۷میلیون و ۵۷۵ هزار تومان خواهد بود. حال تازه‌ترین گزارش تجارت خارجی در ۴ ماه امسال نشان می‌دهد در کنار رکورد زدن واردات خودرو، واردات این‌دسته از خودروها که به تازگی طرفداران زیادی پیدا کرده ۱۸۵۵‌درصد رشد داشته است.

براساس اطلاعات به‌دست آمده از گمرک جمهوری اسلامی ایران میزان ارزش کالاهای عمده وارداتی ۴در ماه امسال نشان می‌دهد افزون‌بر ۷۹ میلیون و ۴۹۰ هزار دلار خودروی هیبریدی با حجم موتور ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰سی‌سی وارد کشور شده که تعداد آنها بیش از ۲۷۵۰ دستگاه است.

براساس جزییات به‌دست آمده تا تیر‌ سال گذشته از لحاظ ارزشی افزون‌بر ۴ میلیون و ۶۵هزار و ۶۳۸ دلار خودروی هیبریدی وارد کشور شده بود که در ۴ ماه امسال رشد آن به بیش از ۱۸۵۵‌درصد رسیده است. کارشناسان دلیل این افزایش را جدا بودن تعرفه‌ این خودرو از وسایل نقلیه دیگر عنوان کرده و معتقدند به همین دلیل این حجم از افزایش برای نخستین‌بار رکوردی بی‌نظیر ثبت کرده و جزو اقلام عمده وارداتی به شمار رفته است. این استقبال در حالی انجام شده که برخی نمایشگاه‌داران، استقبال نامناسب از خودروهای هیبریدی را پیش‌بینی کرده و معتقد بودند ترس مشتریان از خدمات پس از فروش مانع استقبال از این خودروها خواهد شد.

این ترس و نااطمینانی در حالی است که بیش از دو سال از ورود خدمات این خودروها به ایران می‌گذرد و با کمی جست‌وجوی اینترنتی می‌توان درباره عمر بالای باتری خودروهای هیبریدی اطلاعات جامعی به‌دست آورد. برخی دیگر از فروشندگان، سبک رانندگی با خودروهای هیبریدی را باب میل مشتریان ایرانی نمی‌دانند و معتقدند بسیاری از خریداران خودروهای وارداتی به دنبال خودرویی هیجانی هستند. با اینکه خودروهای هیبریدی از نظر شتاب عملکرد بسیار خوبی دارند اما نداشتن صدای موتور آنچنانی یا نبود امکان تعویض دنده اتوماتیک به صورت مکانیکی و غیرپیوسته، برخی را از خرید این خودروها زده می‌کند اما آمارها گویای حقیقت دیگری است. با افزایش آلودگی هوا استقبال از این خودروها وارد فاز تازه‌ای شده و نه‌تنها مصرف‌کنندگان به این خودروها اطمینان دارند بلکه آن‌ را عاملی برای کاهش آلودگی می‌دانند. رشد واردات خودروهای هیبریدی در حالی رکورد بیش از هزار‌ درصدی را به ثبت رساند که واردات سایر خودروها نیز رشدی ۲۴‌درصدی را تجربه کرده و جدول تجارت خارجی در ۴ ماه امسال نشان می‌دهد چند قلم عمده کالا در افزایش ۲۴‌درصدی واردات خودرو به کشور نقش جدی داشته است.

بر اساس جدول منتشر شده، خودروهای ۱۵۰۰تا ۲۰۰۰ سی‌سی حدود ۱۳۰‌درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته‌اند و در ۴ ماه امسال تنها از این ردیف تعرفه‌ای افزون‌بر ۱۵ هزار و ۵۴۲ دستگاه به کشور وارد شده است.این در حالی است که سال گذشته در همین مدت از مجموع دو ردیف تعرفه‌ای خودرو با حجم ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ و تا ۲۵۰۰ سی‌سی حدود ۱۵ هزار خودرو وارد کشور شده بود. این افزایش واردات در حالی است که ممنوعیت‌هایی با هدف حمایت از تولید داخل از یک‌سو و همچنین حمایت از مصرف‌کننده اعمال شده است. اما با این حال روند واردات خودرو و همچنین قطعات در پسابرجام و با انعقاد قراردادهای جدید خودرویی، وارد فاز تازه‌ای شده است که به نظر می‌رسد افزایش واردات قطعات را بتوان نقطه مثبتی برای راه‌اندازی ظرفیت‌های خوابیده صنعت خودرو دانست.

هرچند برخی کارشناسان معتقدند فروش نفت در پسابرجام و کانال ارزی طراحی شده به گونه‌ای است که واردکنندگان را به سمت کالاهایی با نقدشوندگی بالا مانند خودرو و قطعات آن سوق می‌دهد اما با این حال باید بخشی از این میزان واردات را متعلق به ثبت‌سفارش‌های پیشین دانست. این روند در حالی است که ثبت‌سفارش واردات خودرو مدتی است به دلیل آمارگیری بسته بوده و امکان ثبت درخواست‌های جدید وجود ندارد که به نظر می‌رسد در این شرایط میزان واردات در تابستان امسال با کاهش چشمگیری روبه‌رو شود.

منبع: گسترش صنعت

انتهای پیام/

روزنامه های اقتصادی
آخرین اخبار